Slik forenklet Sulland-gruppen hverdagen for sine forhandlere
Gyda Riis, servicemarkedssjef ved Gumpens Auto Grenland
Dette er veldig smidig for våre kunder. Samtidig så er det en enklere prosess for oss, både på verksted og i kundemottaket.

Fagsjef for bruktbil, Rolf Henry Keilen, og Innkjøpsansvarlig for bruktbil, Ole Christian Hansen, i Sulland Gruppen har hatt ansvaret for å implementere Drive Dealer i Sulland.
- Vi er på med Dealer i alle tilgjengelige forhandlere, og ser at jobben med å rulle ut har gått veldig bra.
For to rutinerte bilbransjehoder som Rolf Henry og Ole Christian, har det vært en spennende reise å være med på utviklingen av Dealer.
- Det har vært stor glede i å være med på å planlegge og bygge opp Dealer sammen med resten av bilbransjen. Det har også vært veldig lærerikt å møte andre forhandlere og samarbeide med dem, og vi ser at et godt verktøy som brukes riktig, er fasiten for å tjene de pengene vi skal, forklarer Rolf Henry.
Da de skulle i gang med utrullingen, var de godt forberedt, og overlot lite til tilfeldighetene:
- Vi valgte oss pilotforhandlere som vi vet har høye krav og god kontroll på seg selv og egne prosesser. Herifra fikk vi også med oss gode spørsmål og problemstillinger å ta med oss videre.
Etter at Drive begynte å rulle ut prosessverktøyet, Drive Dealer, høsten 2023, har over 200 norske forhandlere blitt aktive brukere. Blant mange fornøyde Dealer-kunder er Sulland, som daglig bruker Drive Dealer i 33 av sine forhandlere.
Dag Klem
Vi ser at mobilen er mye brukt blant kollegaene våre ute, og at de setter stor pris på å få gjort unna oppgaver der de er, på enheten som de har i lomma.
Ole Christian Hansen, innkjøpsansvarlig i Sulland Gruppen
Møter fysisk i forhandlerne under utrullingen trekkes fram som en viktig suksessfaktor for Sulland. Rolf Henry, Ole Christian og en representant fra Drive har vært til stede på samtlige opplæringskurs.
- Vi vet at fysiske kurs forplikter mer enn et møte på Teams. Når vi er på plass i forhandleren, er deltagerne til stede og fokusert på møtet. For å kombinere opplæringen med vanlig drift, har vi delt inn forhandleren i en gruppe før lunsj, og en gruppe etter lunsj. Vi har også hensyntatt hvilke roller de ulike deltagerne har, slik at tiden brukes mest mulig effektivt og relevant for den enkelte.
- I tillegg til å møte mange hyggelige kollegaer rundt i landet, har de fysiske møtene gitt oss viktig innsikt om de ulike utfordringene forhandlerne står overfor. Det er mange ting som er lettere å si til oss ansikt-til-ansikt enn via et stort møte på Teams, forteller Rolf Henry.
Tilbakemeldingene etter utrullingen har vært stort sett positiv, og sier at det meste har blitt lettere og bedre ute i forhandlerne etter overgangen til Drive Dealer.
- Spesielt publiseringsbiten trekkes fram som positivt! Det går enklere og kjappere med ferdige utstyrslister og annonsetekster. Prisindikatoren imponerer oss også, og vi er positivt overrasket over hvor treffsikker den er. Vi erfarer også at mange forhandlere er glade i notatfeltet, hvor man kan «tagge» personer og sende interne meldinger uavhengig av prosesssteget bilen står i, forteller Ole Christian.
De forteller at Drive Dealer sitt prisverktøy sørger for at det har blitt enklere å sette pris for selgerene.
- Tidligere har bruktbilsjef vært involvert veldig tidlig i innkjøps- og innbytte prosess. Men med Drive Dealer sin prisindikator har den enkelte selger gode forutsetninger for å sette en reell utsalgspris, før innkjøpskalkylen oversendes bruktbilsjef for godkjenning. Dette bidrar også til at selgerne får et større eierskap til det å vurdere salgsverdier på ulike bilmodeller, samt at det skaper en bedre effektivitet for den bruktbilansvarlige.
- Vi opplever at Drive Dealer er et godt produkt, som vi kan presentere for våre kollegaer på en rakrygget måte. Systemet fungerer, og det vi sier stemmer, forklarer Ole Christian.
De ønsker også å legge til at Drive Dealer fungerer svært godt på mobile enheter. Dette fører til at programmet er enkelt å bruke i hverdagen til de som jobber tettest på kundene:
- Vi ser at mobilen er mye brukt blant kollegaene våre ute, og at de setter stor pris på å få gjort unna oppgaver der de er, på enheten som de har i lomma.
Gode tilbakemeldinger fra brukerne
Fysiske møter i forhandlerene


Norsk bilbransje har samlet seg om en egen digital satsning på DRIVE-plattformen. Totalt 36 aksjonærer med til sammen 330 forhandlere eier DRIVE Mobility AS.
Med prosessverktøyet Drive Dealer, samt markedsplassen Drive.no, ønsker vi å tilby norske bilforhandlere et komplett digitalt verktøy for å håndtere innkjøp av biler, verdivurdering, klargjøring, samt publisering og salg.
Viktigheten av fysiske møter
Key Account Manager i Drive, Ann Charlotte Hærum Egge, er imponert over hvordan Sulland har tatt eierskap og effektivt iverksatt Drive Dealer i forhandlerene sine:
- Jeg har fått være med på utrullingen hos nesten alle forhandlerne og sett hvor avgjørende denne prosessen er for suksess.
- Sulland har fulgt en tydelig strategi, og kursdeltagerne forstår hvorfor Drive Dealer er veien videre. Det har vært spennende å se hvordan de har integrert sine prosesser i systemet.
Ann Charlotte understreker også betydningen av fysiske møter som en viktig faktor for vellykket implementering:
- Når deltakerne møter fysisk, ser vi et større engasjement og tilstedeværelse. I motsetning til digitale møter, hvor det er lett å være passiv, gir fysiske møter en mer effektiv opplæring, forklarer hun.
Ann Charlotte legger også vekt på nødvendigheten av klart lederskap i implementeringsfasen:
- Noen må ta ansvaret for å lede prosessen internt. Dette har vært avgjørende for Sulland og er like viktig for mindre forhandlere.
- Vi støtter forhandlerne hele veien. Når beslutningen om å bruke Drive Dealer er godt forankret og planen er tydelig, går resten smidig, avslutter Ann Charlotte, som ser frem til å onboarde flere forhandlere denne høsten.
Ann Charlotte Hærum Egge i Drive er imponert over måten Sulland har implementert Drive Dealer i 33 av sine forhandlere.

ANNONSE FOR DRIVE